De reglementering inzake Tuning is enkel van toepassing op de personenwagens van de categorie M1 (voertuigen ontworpen en gebouwd voor het vervoer van personen, die buiten de bestuurder maximum 8 zitplaatsen tellen) die verbouwingen of wijzigingen hebben ondergaan. Basisprincipes van Tuning:
Wat wordt er NIET aanvaard ?De wijzigingen hier beschreven zijn verboden. Een onderdeel wordt beschouwd als origineel op voorwaarde dat het gemonteerd is bij de levering van het voertuig. Dit wordt op de volgende manier bewezen:
Welke documenten zijn vereist ?Voor bepaalde onderdelen die verbouwd of gewijzigd zijn, is een validatieverslag (voor niet e of E goedgekeurde onderdelen) of een homologatie-attest (voor e of E goedgekeurde onderdelen) vereist. Dit verslag bewijst dat een toegevoegd of gewijzigd deel goedgekeurd is en dat het voertuig ermee uitgerust kan worden. Voor de volgende onderdelen moet dergelijk verslag of attest aangevraagd worden via de fabrikant of de verdeler van het onderdeel:
Uitgereikte documenten?Na de keuring wordt een Tuningrapport uitgereikt. Dit verslag herneemt de wijzigingen die het voertuig heeft ondergaan en wordt aan het keuringsbewijs toegevoegd. Welk keuringsstation?Een voertuig kan in elk keuringsstation voorgereden worden voor een keuring Tuning. Afspraak nodig?Voertuigen kunnen voor Tuning-keuring met of zonder afspraak voorgereden worden. |
Hoe uw voertuig voorrijden?
(*) Ingevoerde voertuigen eerder ingeschreven geweest in een andere lidstaat van de Europese Unie dienen niet in het bezit te zijn van een gelijkvormigheidsattest of COC, tenzij deze voertuigen na inschrijving werden verbouwd. Tarief: zie tarievenlijst |
- Kies een keuringsstation
- Alle keuringsstations
- Provincie Antwerpen
- Provincie Limburg
- Provincie Vlaams-Brabant
- Openingsuren
- Druktebarometer
- Online afspraken
- Jouw mening telt
- Periodieke keuring
- Tweedehandskeuring
- Herkeuring
- Specifieke keuringen
- Oldtimer - keuring voor inschrijving
- Oldtimer - periodieke keuring
- APK Keuring
- Invoerprocedure (validatie- en homologatieprocedure)
- Keuring na Ongeval (KNO)
- Keuring verlaging of opnieuw originele vering plaatsen
- Technische Dienst (laatste fase in meerfasengoedkeuring)
- Keuring LPG
- Keuring Trekhaak
- Keuring CNG / NGV
- Keuring CEMT
- Keuring ADR
- Bijgeplaatste retrofit roetfilter
- Betalingsfaciliteiten
- Tarieven
- Formulieren
- Veelgestelde vragen (FAQ)
- Nuttige Links
- Nieuws
- Login