Verplichte uitlezing van het werkelijke brandstof en/of elektriciteitsverbruik

Gepubliceerd op:

Vanaf 20 mei 2023 verplichte uitlezing van het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik door de keuringscentra voor personenwagens en lichte vrachtwagens met een eerste inschrijving vanaf 1 januari 2021.

Regelgeving

Uitvoeringsverordening (EU) 2021/392 verplicht de keuringscentra om gegevens te verzamelen over het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik van personenauto’s en lichte vrachtauto’s die met ingang van 1 januari 2021 zijn geregistreerd. Hiervoor wordt een specifieke controle (gratis) uitgevoerd door de keuringscentra waarbij de gegevens over het totaal brandstof- en energieverbruik en de afgelegde afstand worden uitgelezen.

Wat gebeurt er met de gegevens?

Het keuringscentrum stuurt de gegevens door naar sectorfederatie GOCA Vlaanderen, die de gegevens op haar beurt doorstuurt naar het Departement Mobiliteit en Openbare Werken. Dat zal jaarlijks op 1 april de gegevens van het voorgaande kalenderjaar doorsturen naar het Europees Milieuagentschap (EEA).

Na verzending worden de gegevens telkens vernietigd bij het keuringscentrum, GOCA Vlaanderen en het Departement MOW. Het EEA bewaart de gegevens gedurende 20 jaar vanaf de datum van ontvangst.

Toestemming

De verzameling van het werkelijke brandstof- en elektriciteitsverbruik moet volledig transparant gebeuren. Je hebt als klant de mogelijkheid om deze gegevens – met onmiddellijke ingang – te laten verwijderen in de databank (zodat deze niet overgemaakt worden aan DMOW noch aan het EEA) in het kader van de GDPR-wetgeving.

Gelieve - bij voorkeur vóór je bezoek - hiervan melding te maken aan de autokeuring via privacy@autoveiligheid.be met vermelding van kentekenplaat waaronder het voertuig werd ingeschreven alsook de datum van eerste inschrijving (zie datum in rubriek B op het kentekenbewijs), je ontvangt een bevestiging van vernietiging.

Lees ook:

nieuwe website

Groep Autoveiligheid introduceert nieuwe website

Om het gebruiksgemak van onze verschillende doelgroepen steeds te bevorderen, introduceren wij onze website in een nieuw,...

autoveiligheid keuring 101

Tips: hoe bereid ik me het best voor op de keuring?

Binnenkort naar de autokeuring? Met een aantal eenvoudige controles kan je ervoor zorgen dat je goed voorbereid de keuring...

Keuringsstations voor motorfietsen

Keuringsstations voor motorfietsen

Een motorfietsenkeuring is niet mogelijk in elk keuringsstation. In deze blog tonen wij waar je terecht kan met jouw motorfiets.

oldtimerverslag

Wat is een oldtimerverslag?

Voor verbouwingen of wijzigingen die door de bevoegde overheid beoordeeld en aanvaard werden naar aanleiding van een oldtimerdossier...

malusgebrek

Wat is een malusgebrek?

Dit zijn gebreken welke een 'verboden tot verkeer' als gevolg hebben of welke aanleiding geven tot een keuringsbewijs...